Untuk
memahami cara memanipulasi data dan melaksanakan pengiraan dalam MIPS program,
kita hendaklah mengetahui bagaimana data diwakili oleh komputer dalam pandangan
bahasa pengaturcaraan MIPS.
Character Representation
-
1
Byte = 8 bit
-
Satu
character boleh diwakili dengan 1 byte.
-
Contoh:
.asciiz “ABC abc”
According to the ASCII TABLE , the
bit patterns that the assemble will produce in the object module:
41 42
43 20 61
62 63 00
-
nombor-nombor
ini mewakili hexadecimal system.
-
Kita
juga boleh letak 0x di depan
nombor-nombor ini untuk menunjukkan nombor-nombor ini adalah hexadecimal system .
Explanation for the
solution:
-
Merujuk
kepada ASCII TABLE , lajur (Hex),
character pertama ,“A”, sepadan
dengan bit pattern 0x41.
-
character kedua , “B”, sepadan dengan bit pattern
0x42.
-
Character “C”, sepadan dengan bit pattern 0x43.
-
Character , “ ” (space), sepadan dengan bit pattern 0x20.
-
Character ,“a”, sepadan dengan bit pattern 0x61
-
Character , “b”, sepadan dengan bit pattern 0x62
-
Character , “c”, sepadan dengan bit pattern 0x63
-
Bit pattern yang terakhir adalah 0x00(NUL) , ia digunakan untuk menunjukkan
end of string of characters (akhir
rentetan watak).
-
Cara
untuk tulis bit pattern dalam decimal system juga adalah sama. Cuma kita
merujuk kepada lajur (Dec).
-
An alternative way to write each
character:
“A “ “B” “C”
“(space)” “a” “b”
“c” “(NUL)”
.byte 65 66
67 32 97
98 99 00
-
Eg:
.asciiz Z@6 J#)
Solution:
Hexadecimal: 5A 40 36
20 4A 23 29 00
Decimal: .byte 90 64
54 32 74
35 41 00
Number Representation
-
komputer
beroperasi pada binary numbers.
-
Dalam
MIPS, nombor adalah diwakili dalm decimal
system atau hexadecimal system.
-
Apabila
kita hendak memasukkan nombor ke dalam register,kita
perlu ingat jenis number system yang
kita nak tulis dalam program tersebut.
-
Contohnya
:
To load 20 into $5, kita ada dua cara untuk mewakili decimal 20 dalam MIPS:
1. ori $5, $0, 20 #load number 20 into $5
2. ori $5, $0, 0x14 # load number 20 into $5 16|20
§
1
– 4
-
Eg:
Load 165 into $5
Solution:
1. ori $5, $0, 165 #load
number 165 into $5
2. ori $5, $0, 0xA5 #load
number 165 into $5 16|165
10 – 5 ,where 10 = A
No comments:
Post a Comment